THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Severní vítr je krutý“ zpívá se ve známé písni Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka. A jako se za okny prohání severák (v severní části republiky zuří v době smolení této recenze dokonce pořádný orkán), stejným způsobem vtrhli do hudebního světa v březnu loňského roku s další porcí skandinávské mytologie švédští Vikingové AMON AMARTH. Tentokrát je album pojmenováno po ohnivém obru Surturovi, jehož postava, zvící velikosti a muskulatury „manowarského“ bojovníka, dominuje obalu alba „Surtur Rising“.
Schválně jsem si před důkladným poslechem novinky AMON AMARTH pěkně popořádku pustil celou jejich diskografii, abych se takříkajíc dostal do obrazu (nikoli pod obraz!), a dospěl jsem k „překvapivému“ závěru. Ono je to hudebně kromě postupných zvukových vylepšení téměř stále o tom samém. Valivý, nekomplikovaný a poměrně jednoduchý melodický death metal inspirovaný příběhy z Eddy nebo ze života Vikingů s důrazem na úderné a epické vyznění.
Zařadí se album „Surtur Rising“ po bok úspěšnějších alb anebo spíše těch průměrnějších? Ačkoli bylo album prezentováno jako agresivnější a temnější, mým prvním dojmem, který jsem získal po jeho poslechu, bylo, že se jedná o zřejmě nejmelodičtější nahrávku v dějinách skupiny s asi nejlepšími kytarovými sóly. Na těch skupina skutečně parádně zapracovala, pokračujíc v tomto trendu od alba „With Oden On Our Side“. Nejlepší sóla nebo kytarový doprovod můžete slyšet třeba v úvodní „War Of The Gods“ nebo v pomalé „The Last Stand Of Frej“. Nebýt typického death metalového chroptění frontmana Johana Hegga, šlo by skoro o heavy metalové album.
Uprostřed takové „Wrath Of The Norsemen“ se mi hodně silně vybavili RUNNING WILD nebo při úvodních tónech „For Victory Or Death“ zase CREMATORY, kteří však na takové zvuky používají klávesy. Kromě „For Victory Or Death“, „A Beast Am I“ a klipové „Destroyer Of The Universe“ nepřináší album žádné další opravdu rychlé songy. AMON AMARTH se prezentují především střednětempým materiálem (samozřejmě v rámci stylu), v němž se nevyhnou ani některým vatovým položkám („Slaves Of Fear“, „For Victory Or Death“ či „A Beast Am I“), které z vod (pod)průměru za pačesy vytáhne kvalitní sólo nebo kytarový doprovod. Příjemně určitě překvapí netypicky zasněně působící instrumentální pasáž mezi „A Beast Am I“ a „Doom Over Dead Man“. To nejlepší si AMON AMARTH schovali na závěr v podobě posledně jmenované písně, která je na jejich poměry skutečně tak trochu jiná – zejména její pomalý začátek s náznaky prvky orchestrace. Celá píseň pak v polovině přejde do parádního heavy motivu.
Za spíše negativní prvek považuji dosti monotónní hlasový projev Johana Hegga, který pouze čas od času („Live Without Regrets“, „The Last Stand Of Frej“, „Wrath Of The Norsemen“) opustí svůj výraz brumlajícího medvěda a zkusí to ještě hlouběji. Schválně bych v tu chvíli chtěl vidět jeho vnitřnosti na rentgenu. Takovéhle hloubky aby jeden pohledal (samozřejmě kromě legendárního „Nech brouka žít“ od Juraje Kukury, jehož výsledné hlasové podání i vizáž jsou rozhodně gentlemanštějšího rázu než u chroptícího Vikinga se sekyrou v tlapách).
AMON AMARTH nám tedy na hřbetě povstávajícího obra Surtura přivlekli nové album vyznačující se zlepšenou kytarovou prací. Záleží ovšem na tom, do jakého rámce jsou kytary zasazeny. A ten je v daném případě vesměs očekávatelný. Ale čekal někdo něco jiného? Přestože se nejedná o avizovaný orkán, nejde na druhou stranu ani o žádný lehounký letní vánek. Zkrátka slovy kaprála z pohádky „Z čerty nejsou žerty“: „Asi vítr, ne?“
Koleje tvorby AMON AMARTH jsou hudebně i textově příliš hluboké na to, aby z nich vykročili, a to dokonce i na zádech takového pořeza, jakým je bájný obr Surtur.
7,5 / 10
Johan Hegg
- vokály
Olavi Mikkonen
- kytara
Ted Lundström
- basa
Johan Söderberg
- kytara
Fredrik Andersson
- bicí
1. War Of The Gods
2. Töck´s Taunt: Loke´s Treachery Part II
3. Destroyer Of The Universe
4. Slaves Of Fear
5. Live Without Regrets
6. The Last Stand Of Frej
7. For Victory Or Death
8. Wrath Of The Norsemen
9. A Beast Am I
10. Doom Over Dead Man
The Great Heathen Army (2022)
Berserker (2019)
The Pursuit Oof Vikings: 25 Years In The Eye Of The Storm (Live) (2018)
Jomsviking (2016)
Deceiver Of The Gods (2013)
Surtur Rising (2011)
Twilight Of The Thunder God (2008)
With Oden On Our Side (2006)
Wrath Of The Norsemen (DVD) (2006)
Fate Of Norns (2004)
Versus The World (2002)
The Crusher (2001)
The Avenger (1999)
Once Sent From The Golden Hall (1998)
Sorrow Throughout The Nine Worlds (MCD) (1996)
The Arrival Of The Fimbul Winter (demo) (1994)
Thor´s Arise (demo) (1993)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 48:40
Produkce: Jens Bogren
Studio: Fascination Street Studios, Örebro (Švédsko)
Ach, tá ich kolísavá forma. AMON AMARTH nedokázali potvrdiť vysoké kvality predchádzajúceho albumu, opäť sa skĺzli do priemerných, nenápadných, nudných vôd. Bolo to krásne vidieť na ich nedávnom (naozaj vydarenom) koncerte v Bratislave. Skladby z novinky jednoducho nefungovali; o pár rokov z tohto albumu nezaznie na koncertoch AMON AMARTH ani nota.
Jak říká tomimmortal. Pořád stále stejní ( a stejně nudní) Amon Amarth. Prostě další naprosto průměrné album těchto veleúspěšných Švédů. Úspěch jim hrozně přeju, ale v životě bych si jejich CD nekoupil a na jejich koncert bych nešel ani zadarmo. Profesionální nuda.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.